vad är ord? | s:info | SP | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

Tulo

Allvarligt talat..

5 nov 2013 08:38
Jag undrar vad som är farligast. Att vädra åsikter, tankar eller att låtsas att dom inte finns. Försvinner dom då? I landet lätt och lagom får man ju aldrig egentligen ha åsikter om något eller någon utan helst ska man ju bara finnas och vara sådär underbart politiskt korrekt. Kanske därför det finns så jävla många tråkmånsar i detta land. Som inte vågar sjunga inför andra, inte vågar dansa utan att vara stupfulla, inte vågar prata om något annat än gardinupphängningar eller Zlatan och som köper sina kläder på HM och äter tacos på fredagar samtidigt som dom tittar på Så ska det låta. Aldrig blir dom arga, aldrig säger dom ifrån utan låter istället folk trampa på dom på jobbet med nån slags förhoppning att dom får en stjärna i himlen för att dom är så tåliga.

I detta landet beundrar vi personer som Ensam mamma söker Johanna som för 10:e gången berättar om sitt barn som dog, allt för att få vara med i tidningen. Vilken jäkla tur att den där stackars ungen dog så hon har en anledning till att sitta på löpsedeln och prata ut.. Vi gör squats så det står härliga till för då säger Johanna att vi får fina rumpor, och har vi tur kanske hon kan visa oss någon fin tröja också som vi kan köpa och känna oss lite mer som henne. Tydligen läser över en miljon människor hennes blogg varje vecka. Vad faan säger det om oss egentligen?

Jag tycker det är en hel del som skulle behöva pratas om i detta land. Öppet. Som invandringen tex. Överallt hör jag människor som reagerar, som viskar om någon som var med om något och oj oj oj, har det inte blivit lite mkt nu. Men jag lovar att skulle det komma till kritan så har dom då faan inget negativt att säga om invandrare. För då har man ju fördomar och är en såndär hemsk person som inte fattar att dom har haft det hemskt.

Bara detta att det ska vara så jävla tabu är nog för att göra mig till galen invandrarmotståndare tror jag. Jag har väl faan rätt att bli rädd över att stora gäng drar runt så fort mörkret kommer, vilket är ca 16.00 från nov-mars, och rånar folk i stan. Jag har också all jävla rätt att bli rädd över att jag blir rädd över att jag faktiskt känner att jag börjar få ett motstånd till dessa i grupp. Något jag ju inser är fel, eftersom dom som vi alla, är individer och inte skall dras över en kam.

Men jag börjar tycka att det ska finnas något system som gör att dom kan straffa ut sig. Straffa ut sig hela vägen över landets gränser igen. Sköt er eller packa er jävla ryggsäck och dra!!! Och ta hela jävla familjen med er!

En av de som attackerade min väninnas son skrev samma dag på fb "Fuck Aina, fuck soc, fuck staten, hela landet är bara fyllt av horungar".. Och sen tog han 3 polare med sig och rånade och misshandlade en 16 åring som faan inte gjort honom ett skapandes gram mer än att åka på samma buss. Som igår återigen fick åka till sjukhus pga kraftig huvudvärk som vägrar släppa. Dom tror att det är nån hjärnskakning som ska ge med sig. Men vad faan!

Kan ingen säga till den där jäkla losern att han kan dra då? Om staten och soc är så dumma så behöver han ju inte vara här? Eller? Men nej då, vi bara tycker synd om honom. För han är ju satt i en sån sits att han inte rår för att han attackerar folk på en buss..

Var tar allt detta vägen? Ska man inte våga gå ut på gatorna efter det blir mörkt? Är det ok? Ska våra gamla får klara sig utan hemhjälp på helgdagar i Rosengård? Är vi snälla nog då? Har vi visat att dom kan rövknulla oss som nation nog när dom styr och ställer precis allt efter mörkret har landat? Är vi snälla nog då? Är vi lagom då? Är vi öppna nog då? Hörde på CNN för några dagar sedan hur dom pratade om Sverige och att vi låter flyktingar välla in. Härligt, då vet alla hur snälla, lagom och underbara vi är. Hela världens samvete, hela världens skafferi och lekplats!

Härligt!

Tillbaka till sidans topp
Pusha
««[bläddra]»»

Kommentarer


Althea(?): (5 nov 2013 10:38)
SDs propaganda verkar ha fungerat.
För övrigt tycker jag att människor får leva hur de vill oavsett om det innebär tacos på fredag, våga säga ifrån eller läsa en obskyr blogg.
Fö jobbar jag med invandrare varje dag och problemet ligger inte i att de är invandrare. Men vill man förenklar vardagen så kommer jag tillbaka till det andra jag skrev, man får ju leva och tro vad man vill. Tur är ju det.


PieceOfCake: (5 nov 2013 11:43)
Samtidigt tycker ju jag att det är att förenkla genom att påstå det du gör Althea. Även om inte alla samma och lika så är det ju ett faktum att det kommer hit en mängd invandrare med en helt annan syn på livet än oss. En syn som är väldigt väldigt väldigt långt ifrån vad som är okej i Sverige. Fast det är kanske tur att man får leva och tro vad man vill? Det betyder ju att det är okej att det kommer hit människor som tror att jag är fritt villebråd för att jag råkar vara blond. Eller som bildar gäng och skjuter varandra på öppen gata mitt bland andra oskyldiga. Vad jag vet finns det inga andra gäng i den här stan som håller på på det sättet.

Det finns massor av problem i dagens samhälle. Dels så är många av de som kommer hit inte intresserad av att ens försöka anpassa sig till hur vi lever i Sverige. Och som sagt så påstår jag inte att det gäller alla. Men det finns en hel grupp. På det så finns ytterligare en grupp som mår dåligt och är traumatiserade av sina upplevelser och som inte får adekvat hjälp och stöd i Sverige. Dessa barn lär knappast bli hela.

Det hade varit en bra början att lösa de problem som finns först. Det gäller allting i livet. Varenda en lite yttepytte grej. Orkar man inte lösa problem som kommer på vägen och bara tar sig an nytt hela tiden, blir det bättre? Nej, tvärtom, problem hopar sig.

Jag kommer aldrig rösta på SD, de är ett gäng pajasar som attackerar folk på stan. Men det är kasst att bara förenkla och säga att alla andra är trångsynta puckon som gått på SDs "propaganda". Det mesta i livet är en balansgång. Det finns inget som bara medför gott med sig i längden. Det gäller allt.

Och jag tror faktiskt, att det är skillnad på hur det ser ut i större städer jämfört med mindre ställen. Problematiken är självklart mindre där det finns få invandrade.

Althea: (5 nov 2013 11:57)
Finländare, engelskmän, eritreaner, fransmän, somalier, amerikanare, kineser, libaneser, syrier, ryssar....invandrare. Alla har olika syn än VI. Vilka nu vi är. Tydligen har jag inte ens samma syn som en etnisk svensk. Jag tycker det är missvisande att säga att invandrare har en annan syn. Ja det har de säkert, men tillsammans har de knappast samma syn.
I grannsamhället så är 50% på skolan invandrare. Vad jag då vet så finns inga problem. Skillnaden är att de blir mottagna här på ett annat sätt än i en stad. I slutändan handlar det om hur vi tar emot och hur vi integrerar i samhället. Att skylla allt på invandrarna är missvisande precis som att skylla allt på samhället. Men när man börjar klumpa ihop en stor grupp människor till "invandrare" tycker jag man är farligt ute.

Kleo: (5 nov 2013 12:47)
Fast alla får ju uttrycka sina åsikter om vad de vill (inom lagens gränser) - det är det som är yttrandefrihet i vårt land. Att få stå oemotsagd ingår dock inte i yttrandefriheten, och det verkar en del ha missat.

Tulo: (5 nov 2013 14:54)
Ja, alla som invandrar är invandrare. Till och med utvandrande svenskar som återvänder är också invandrare i statistiken. Men hur tar vi hand om dessa som kommer ifrån krigshärjade länder, med sår både i själen och ibland även fysiska skador. Har vi resurser att ta hand om denna problematiken? En tjej som blev våldtagen blev inskickad till sjukhuset och efter några timmar hemskickad med lyckopiller och rådet att söka vidare hjälp om hon behöver. Funkar det på någon som tex sett sina nära anhöriga torterade eller mördade? Är det rätt att vi kastar ut dom i samhällt och hoppas på det bästa? Jag tror precis som PoC att deras livssyn kan skilja sig enormt ifrån vår västerländska kultur. Kvinnosynen inte minst.

På mitt gym tränar kvinnor i burka, brevid står tjejer med tajta linnen och hotpants. Är det konstigt om deras män tycker våra unga tjejer är luder, eller är det konstigt om dom inte tycker det? Hedersmord är väl ett lysande exempel på hur fel det kan bli när dom inte anpassar sig efter vår kultur?

Jag har då verkligen inga planer på att rösta på SD, som nu är starkare än någonsin. Jag blev livrädd när dom kom in i förra valet och trodde dom skulle försvinna nästa, men när de övriga riksdagspartierna inte fångar upp missnöjet så blir det tydligen så att dom växer och växer och är nu ett av de större partierna i Sverige enligt opinionen. Vad säger det? Att alla svenskar är fördomsfulla rasister som inte inser att invandrare är människor som förgyller vårt land, eller är det bara så att de som röstar på SD anser att vi borde ta hand om de som kommer på ett sätt som fungerar och att det verkar bli en mer och mer ohållbar situation?

Vad gäller att fransmän och engelsmän mm har olika syn än vi, vet jag inte om jag håller med om. Inte på nått större avvikande sätt i alla fall. Jag känner många människor ifrån många olika delar av världen, och jag tycker i grund och botten att vi alla är ganska lika. Och vi har inga stora invandrargäng här ifrån Frankrike eller Kina som drar runt och beter sig illa i alla fall. Undrar varför?

Invandringen av finnar tex gjorde ju fantastiskt mkt för Sverige när det begav sig, men då tror jag inte att större delen av dem satt hemma och pillade på sina iphones eller drog runt och rånade folk på stan. Inte dom jag träffade i alla fall och jag gick i en skola där 50% av min klass bestod av finnar. Dom var precis som du och jag, bara lite mer förtjusta i knivar och brännvin.. Haha! Det sista var ett skämt.. Bäst att klargöra det..

Tinto: (5 nov 2013 17:15)
Å, jag hinner inte blanda mig i det här så som jag skulle vilja. Jag kommer inte heller någonsin att rösta på SD (eller KD för den delen) men nog tycker jag att det finns problem.

hj: (5 nov 2013 21:03)
Dom här gängen av ickesvenska tjejer som gör illa andra och drar fördel av välfärden på din ort, gör dom lika mycket väsen av sig som de ickesvenska killgängen?

norrakvarken: (6 nov 2013 21:53)
Det är hemskt det som hänt din väns son, också att du känner dig rädd att vistas ute efter mörkrets inbrott, men jag tycker inte att det är rätt att skylla det på invandrare som grupp. Jag håller heller inte med om att de invandrade personer som begår brott ska straffas med utvisning av både sig själva och hela sin familj. Jag tycker det blir extremt begränsande att folk ska gå omkring och hela tiden vara tacksamma för att de får bo i det här landet, annars kan de lika gärna "packa sin jävla ryggsäck och dra".
Jag tänker mig att personer som har den här attityden som du beskriver, och som rånar och misshandlar andra människor, känner sin grupptillhörighet med varandra, och i den ingår det att vara utanför samhället. Vi och dom. Att ha så mycket distans till en människa att den bara är "en av dom", kanske är det lättare att koppla bort samvetet och sympatin då?
Jag säger inte att det är rätt, för det tycker jag absolut inte. Men jag tror inte lösningen är att kasta ut personen ifråga, utan att att vi alla måste mötas mera. Se varandra som människor.
Jag tror knappast en lagstadgad tacksamhetsskuld skulle grunda för bättre integration.

Tulo: (7 nov 2013 18:58)
Nej, jag var väl ganska mkt i affekt när jag skrev att man skulle slänga ut både dom och familjen men någonstans tycker jag ändå att man inte ska få bete sig hur som helst och ändå bara få stanna. Denna ena av de inblandade killarna i det som hände min väninna har 11 (!!) anmälningar på sig från samma kväll som han rånade och misshandlade hennes son. När polisen väl kom ikapp honom så satt han i en stulen bil.. En av hans offer på kvällen ligger fortfarande nedsövd på sjukhus med sprucken skalle. Det är ju mkt möjligt att denna killen känner sig utanför. Men om detta är hur han beter sig så skulle jag personligen föredra om han kände sig utanför UTANFÖR våra gränser. Hårt men så känner jag. Om jag hade åkt till det land han kommer ifrån så vet jag verkligen inte vilket straff jag skulle fått, men handen skulle väl i alla fall åkt av för stölden eller nått.. Och jag gillar verkligen inte att jag känner såhär men jag gillar inte heller att känna att man ska behöva vara rädd efter man varit på bio och behöver gå till bilen på parkeringen heller.. Och tyvärr är det ju (här i alla fall) gäng just av invandrare som drar fram. Så då är det lite svårt att inte få den känslan, oavsett hur hemskt dom har det/haft det så känner inte jag att det är rätt att dom kommer hit och skrämmer mig och många av mina vänner för det. Det är INTE acceptabelt tycker jag. Och hur sänder man den signalen?

Tilda: (8 nov 2013 09:58)
http://www.sydsvenskan.se/sverige/stenen-i-ryggen-blev-droppen/

Tilda: (9 nov 2013 13:40)
http://nyheter24.se/splash.html?section=n24&url=/nyheter/756547-sd-ar-ett-rasistiskt-parti-utan-rasister

Tilda: (11 nov 2013 12:00)
http://www.expressen.se/tv/nyheter/politik/akesson-hart-pressad-av-bbc/

Tulo: (11 nov 2013 16:02)
Tilda: Är du läskunnig?

Skriv en kommentar:
Namn:

Kommentar:

Tipsa en vän om detta ord:
Vännens e-postadress:

568 ord
» Profil
» Prenumerera
» RSS
» Ge Tulo en ros

Tulos senaste Ord

» Mitt år i backspegeln.
28 dec 2023 08:51
» På torsdag bär det iväg..
13 aug 2023 12:17
» Husbil och funderingar.
7 jun 2023 10:58
» Hur svårt ska det vara?
2 dec 2022 23:39
» Han som jobba på NASA..
8 jun 2022 23:19
» En sista natt.
8 aug 2021 01:03
» Varför är jag rädd?
15 jul 2021 22:03
» Dos 1 -check.
20 maj 2021 11:02
» Snart vet jag.
11 maj 2021 20:59
» Hej mitt i natten.
1 maj 2021 00:31

Dagens namn: Amalia, Amelie
:: reklam ::