vad är ord? | s:info | SP | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

Tulo

Jag blir rädd..

3 nov 2013 13:08
I början av veckan rånades min väninnas son på bussen. På mobilen. Av 4 st invandrarkillar som när han försökte göra motstånd drämde hans huvud i fönstret. När dom anmälde det till polisen, och de anlände så sa dom att han och hans polare inte kan åka buss till grannstaden på kvällstid för detta är numera norm på bussen. När min väninna frågade varför dom inte gör nått åt det då, så sa dom att dom hinner inte för denna problematiken finns överallt. Va?? Här?? Ute på landet, med små städer med ca 20-30´ invånare.

En annan väninna har haft stora problem med att hålla sin grabb ur problem på kvällarna då gäng med invandrarungdomar drar fram i stan och slåss helt oprovocerat. Jag blir faan rädd.

Och nu detta i Linköping. Vad är det som händer?

Kram/
Tulo
Pusha
««[bläddra]»»

Kommentarer


fördomar: (3 nov 2013 14:11)
http://www.regeringen.se/sb/d/17468

PieceOfCake: (3 nov 2013 15:22)
Och du, fördomar, läser man din länk så står det också så här, jag citerar:

"Det finns en viss överrepresentation bland utrikes födda i brottsstatistiken som beror på många faktorer. Det handlar bland annat om socialt utanförskap och att det är många unga män som kommer till Sverige (unga män är generellt överrepresenterade i brottsstatistiken)."

Jag påstår inte att alla invandrare drar runt och slåss och håller på, lika lite som infödda svenskar gör det. Men det förekommer.

I min stad, vilka är det som tagit kontakt nattetid när jag varit på väg hem från krogen, och varit påträngande och respektlösa? Jo invandrar-killar. En förföljde mig till och med till min dörr och skrämde mig rejält.

Ta Göteborg, gängkrigen som råder där. Vilka är det som agerar i dessa? Jo en hel drös med invandrar-killar.

De killar som kommer annanstans ifrån, kommer, precis som citatet ovan tar upp, ofta från problematiska förhållanden och får inte samma förutsättningar som svenska killar får. Dessutom har de kanske en annan mentalitet och ett annat sätt att göra saker på som i Sverige inte anses okej. Och som faktiskt inte är okej, varken i Sverige eller någon annanstans.

I gymnasiet sa en av mina klasskompisar, även hon själv invandrare, att hon var rädd för att gå ensam i sitt bostadsområde kvällstid. Varför? Jo, pga invandrarkillarna som drog runt där och inte var så trevliga.

Jag tror tyvärr Tulo inte är helt fel ute (men behöver inte vara rasist och ha fördomar bara för att man ens nuddar detta ämne). Det är bara att se till citatet ovan också, som de samtidigt försöker släta över lite.

PieceOfCake: (3 nov 2013 15:27)
Och att det rakt ut sägs att det finns "en viss överrepresentation av utrikesfödda i brottsstatistiken", gör det än mer intressant. För utrikesfödda i Sverige ÄR en minoritet. Men de har en majoritet vad gäller representation i brottsstatistiken. Så procentuellt sett måste en mycket större andel utrikesfödda begå brott jämfört med svenskar.

Och ja, det är intressant.

fördomar: (3 nov 2013 16:26)
Jag hade knappast postat länken om jag inte hade läst den innan.
Jämför man brottstatistiken med svenskfödda i samma sociala situation blir skillnaden marginell. Och det finns också studier på att om vi har en viss förväntan på hur en individ ska bete sig, ökar risken att individen verkligen beter sig så. Dvs allt som skrivs om hur farliga och otäcka just invandrare är, gör ett eventuellt problem som detta än värre. Vi spär på motsättningar och polariserar. Delar upp oss i "vi" och "dom", ökar utanförskapet och uppmuntrar det. Ökar fördomarna och försvårar förståelse och tolerans och gemenskap.
En invandrare som flyttar hit i myndig ålder och börjar jobba med rimlig lön är en vinstaffär för samhället. Vi har inte betalt för dagis och skolgång men får skörda frukterna ändå. Vi pratar aldrig om sånt, men de negativa faktorerna är vi snabba att ta till oss och sprida!

fördomar: (3 nov 2013 16:37)
Det här ordet kunde precis lika gärna ha skrivits utan att nämna ordet "invandrare". Så jag antar att det skrivits för smutskasta.... eh, jag menar uttrycka en rädsla för just invandrare.

PieceOfCake: (3 nov 2013 17:07)
Kan du länka till någon studie där man kommit fram till att om omgivningen förväntar sig ett visst beteende, ökar också sannolikheter för att en individ beter sig på just det sättet? Det låter oerhört intressant!

Jag kan tänka mig att applicera ett sådant beteende på barn och tonåringar, men inte på vuxna. Det vore ju lätt att skylla allt på alla andra annars. "Men det är ju precis vad alla förväntade sig att jag ska göra."

Det går inte jag riktigt på. Det går inte att applicera på allt och alla. Men det finns en extrem rädsla kring att ens uttrycka åsikter kring invandrare eller utrikesfödda, vad man nu vill kalla det. Man får inte höja ett enda kritiskt ord och det sätter jag mig emot.

Är det gäng med invandrarkillar som bråkar i Tulos del av landet så är det det. Och då får man störa sig på det bäst man vill. Och är det enbart (säkerligen med undantag) invandrare/utrikesfödda som gör detta, ja då hade jag nog känt lite som Tulo. Ärligt talat.

Sverige tar emot många invandrare, från tasiga bakgrunder. De placeras ihop på ett och samma ställe. De integreras inte ens i det svenska samhället och det är knappast enbart den "vanlige" svenskens fel. Organisationen kring nyanmälda invandrare fungerar helt uppenbart inte. Och jag tvivlar på att alla, framför allt barn, får adekvat hjälp för problem de har. Vad leder det till? Jo, mer problem.

Och faktum är att flertalet invandrare som kommer hit har en helt annan mentalitet, syn på kvinnor, syn på samhället. Och de har helt enkelt inte lust att anpassa sig. De gör det på sitt eget sätt.

Nu har jag tappat tråden lite känner jag, men man ska fortfarande ha rätt att kritiserad, rätt att föra fram sina åsikter. Det har Tulo rätt till, liksom du, fördomar, liksom jag.

Och det är intressant att du jämför de i samma "sociala situation". Jag tycker mer det är intressant att jämföra i stort. Hur det faktiskt ser ut. Är invandrarna överrepresenterade i brottsstatistiken? Då är de det. Och den intressanta följdfrågan blir då, varför är det så?


fördomar: (3 nov 2013 17:51)
Kan du länka till en studie som etablerar ditt "faktum" att flertalet invandrare har en helt annan mentalitet etc än svenskar? Jag ska se om jag kan hitta en till någon av de studier jag sett ang beteendet.

Man får störa sig och man får vara rädd. Man får också skriva ett ord om saken eller en artikel eller vadsomhelst. Men då får man också räkna med att få reaktioner. Som i sin tur får uttryckas på precis samma sätt. Tröttsamt att det alltid ska komma upp när någon får något slags mothugg.

Det är intressant att jämföra med studier kring månniskor som befinner sig i samma sociala situation, eftersom det kan indikera att det är den sociala situationen som är den utlösande faktorn, inte kultur eller etnicitet. Fast det är klart, det beror ju lite på huruvida en alls vill försöka vara objektiv eller inte, det är alltid enklast att generalisera.

Kan meddela att även jag har en massa fördomar, FÖRSTÅS. Och jag märker att jag också dömer folk efter utseende och har en tendens att vara mer skeptisk gentemot folk som inte ser "svenska" ut. Men jag försöker bekämpa detta, gör vad jag kan för att fundera på varför jag känner så, analysera min och medias och samhällets inställning till olika människor. Eftersom jag tycker att det viktigaste är att vi alla är samma art, lever på samma jord och mår bäst av att vara sams. Och eftersom jag vet att invandrare generellt är här för att de inte sett någon annan utväg, och eftersom jag tycker att vi har ett ansvar för varandra. Jag vet att jag är privilgierad och försöker vara ödmjuk i detta.


cave: (3 nov 2013 17:58)
PoC: det kallas för Rosenthaleffekten eller pygmalioneffekten (som dock oftast handlar om positiva förväntningar, men motsatsen finns också). Studien gjordes på 60-talet och handlade om elever/lärare och förväntningar/betyg men jag tror att man även gjort kopplingar till just rasism / racial problems.

PieceOfCake: (3 nov 2013 18:06)
Jag håller med dig i det sista du skriver, fullkomligt. Det är en väldigt klok bit text.

Men jag ser också annat, som jag inte kan låta bli att tycka till om.

Fast faktum ÄR ju att kulturen skiljer sig massor i vissa avseenden. Och den absolut kan påverka. Sedan säger jag inte att det är allt. Jag tycker också att Sverige, som land, misslyckas radikalt med att integrera alla i ett likvärdigt samhälle, både invandrare och svenskfödda. Alla har inte samma förutsättningar. Inte ens drägliga förutsättningar alltid. Och det borde vara en rättighet.

Och där skäms jag lite över att vara svensk, tänkte jag skriva. Fast det blir ju fel, för svensk är jag ju inte, trots att jag bor här. Även jag är en invandrare, dock av egen fri vilja.

PieceOfCake: (3 nov 2013 18:07)
Tack cave! Det hade varit oerhört intressant att följa upp en sådan studie i ett större sammanhang.

fördomar: (3 nov 2013 18:12)
http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/69045/10.1177_0146167295213003.pdf?sequence=2

PieceOfCake: (3 nov 2013 18:14)
Tack! :)

Althea: (3 nov 2013 19:25)
Invandrare är ju en rätt så vid grupp med en stor variation av etnicitet, kultur och bakgrund. De är ingen homogen grupp eller har ett visst "tänk". Vi har misslyckats i integration. Förväntningar som redan nämnts. Social faktor spelar större roll än att man är invandrare. Men pga ovannämnda skäl är många invandrare i en låg social grupp. Det handlar inte om att "invandrare" har en kriminell gen eller en kriminell kultur. Frågan är mer komplex än så.

PieceOfCake: (3 nov 2013 19:46)
Fast ingen har väl hävdat att de har en "kriminell" kultur. De två orden har aldrig ens används i kombination i den här diskussionen. Det är något du plockade ihop själv nu. Dock har många en annan kultur i stor utsträckning. Vilket innebär ett annat sätt att tänka och se på saker i många avseenden. Och nej, jag skriver INTE att det är det som gör att folk blir kriminella.

Under hela min uppväxt blev jag aldrig präglad av några åsikter kring invandrare, utlänningar, utrikesfödda, vad man än vill kalla dem, för vi kom helt enkelt inte i kontakt med dem och ingen yttrade några som helst åsikter. Därför har jag alltid varit väldigt öppen och aldrig haft något emot någon form av folkgrupp. Men med åren och det samhälle jag lever i har jag skapat uppfattningar (och säkert även fördomar). Framför allt efter att jag flyttade till den här staden. Men det betyder inte att jag drar precis alla över samma kam ändå.

Ett faktum är dock att vi i den här staden har gäng som består av invandrarkillar som SKJUTER varandra, mitt bland andra människor som riskerar att komma till skada. Och vad handlar det om i botten? Jo tjafs om tjejer, revir osv. Och JA, jag har svårt att se att svenskar skulle börja skjuta på varandra på det sättet för sådant (och jaja, det finns undantaget, det finns även gäng består av svenskar).

När jag gick gymnasiet var det två utländska tjejer som började tjafsa om en miniräknare och kallade varandra elaka saker. Vad det slutade med? Att flera hundra av deras respektive landsmän invaderade vår skola för att ge sig på varandra. De fick stänga skolan och efter det infördes ID-kontroll alla flera tusen elever vid jämna mellanrum. Och ja, jag har svårt att tänka mig att två svenska tjejers gräl hade tagit sig de proportionerna. För dem var det heder inblandat på ett helt annat sätt än vad som finns i Sverige.

Och nej, alla beter sig inte så här. Men det finns skillnader i tänk och ageranden.

Ps.

Män i allmänhet är inte heller en homogen grupp fast många tycks tro det. ;-)

Ds.

Tintomara: (3 nov 2013 19:47)
Kanske de duktiga och trevliga invandrarna är i majoritet. Men det är de andra som märks. Dem som vi misslyckats att ge en vettig tillvaro och ett rimligt framtidshopp. I en ort i närheten växer främlingsfientligheten lavinartat. Det finns inte hyresbostäder för "allt går till invandrarna" exempelvis. Tydligen får "de" sina tänder fixade gratis också vilket sticker i ögonen på dem som inte har råd med tandvård - eller tar sig råd men får avstå från annat nödvändigt. Jag tror det brister mycket i information både till infödda och invandrade. (Tulo, var det O?)

Tulo: (4 nov 2013 07:29)
Allvarligt talat, har inte orkat läsa exakt allt som står i kommentarerna men fullt tillräckligt. Jag skriver precis vad jag vill på min ordplats, och ja jag hade kunnat skriva detta ordet helt utan att nämna att det var ett invandrargäng som rånade polarens son. Men nu VAR DET DET! Jag skulle också kunna skriva att det är hemskt att det plötsligt drar runt massa gäng i den närliggande staden, så pass så folk inte vågar gå ut, utan att nämna att dom är invandrare, men NU ÄR DOM DET!

Jag har en vän som är brandman. Han och hans kollegor jobbar i Göteborg och har varit ute och släckt ett antal bränder under oroligheterna mellan invandrargäng. Rätt var det var slängdes en tegelsten ifrån en gångbro in i deras brandbil. Glassplitter i ögonen, en tryckvåg som slog sönder trumhinnorna på dom och ett helt gäng brandmän sjukskrivna för att dom vill släcka en brand invandrare startat. Åldringar i Rosengård som inte får hemtjänst över jul och nyår för några år sedan för invandrarbråken gjorde att det inte var säkert för personalen att åka in till dom.. Vill vi ha det såhär?

Jag anser inte att jag är en rasist, men jag börjar bli rädd för de känslor jag känner när denna problematik kommer så nära. Det står jag för! Även jag har precis som PoC blivit antastad av invandrarkillar, fast för mig har det varit på gymmet, och dom ger sig verkligen INTE! Dom killarna är väldigt framfusiga, påstridiga och uppskattar inte när de inte får den reaktionen dom vill på sin framfart. Obehagligt även fast det sker mitt inne på gymmet, och inte ute en mörk kväll.

Jag bor på landet, runt mig finns bara mindre städer. Men överallt är det samma sak just nu. Gäng av invandrarkillar som drar runt och de får många att känna sig otrygga pga deras uppträdande och deras respektlöshet. NATURLIGTVIS har dom en historia vi inte har en aning om, upplevelser som format dom och med största sannolikhet en känsla av hopplöshet som skulle få vem som helst att bli galen.
Men ska allt det dom får när dom kommer inte komma med några som helst förväntningar på att dom inte går ut och rånar barn och gamla?

Men låt oss säga att jag hade behövt fly. Komma till ett främmande land och bara ha med mig 20 av mina närmaste anhöriga. Få en lägenhet, en iphone och en Candada Goose jacka och sen gå ut och jävlas på stan. Vad hade dom gjort med mig då? Klappat mig på huvudet och sagt att du måste må så dåligt så det är helt ok att du hoppade på den gamla tanten i busskuren. Vi förstår. Det är vårt fel såklart! Förmodligen inte. Jag hade nog blivit stenad på närmsta torg.

Jag ser dom i klungor på stan, varenda gång jag åker dig. Men dyra märkeskläder och fina telefoner och skor. Jackor som inte jag har råd med, och inte mina väninnor heller. En väninna jobbar på folktandvården. Hon möts ofta av personer som är arga över att dom får vänta på tandläkartid. Men hallå? Hur många tandläkare och läkare får dom träffa där dom kom ifrån då? Hur kan man komma och bara begära? Borde man inte vara glad att man har tak över huvudet, mat på bordet, kläder på ryggen och en trygg säng att sova i?

Jag träffar också flera trevliga invandrare, vi har haft en invandrad muslim i vår närmsta familj, tills han fick spelet och försökte sätta kniven i min systerdotter. Han släppte vi in med öppna armar. Ja, man lever och lär. Och tyvärr så färgas i alla fall jag av alla dessa saker som händer, fast att jag inte vill det.

Jag verkar ju inte heller vara ensam, om man ser hur SD rycker fram i varenda undersökning som görs. VARFÖR reagerar inte de andra partierna och gör nått? Innan vi sitter fast med SD för tid och evighet. Ingenting pekar ju på att dom åker ut nästa år, ändå görs ju inget så vitt jag kan se i de andra partierna för att ta människors missnöje med situationen på allvar. Allt detta skrämmer mig! Och jag har rätt till mina känslor!

Men kära fördomar. Vi vet ju båda vem du är.. Och du har helt rätt i att jag har fördomar. Det har nog alla. Om många olika ämnen. Den vägen mina känslor och fördomar tar mig nu, skrämmer mig, för det är inte så jag är uppfostrad eller så jag vill känna. Men sen återigen vore jag jävligt lycklig om du bara slutade läsa mig, för vi vet ju båda att jag inte gillar dig mer än du gillar mig.

fördomar: (4 nov 2013 09:52)
Nej, du vet inte vem jag är. Och ja, det märks att du inte orkat läsa. Lycka till med livet!

Tulo: (4 nov 2013 19:20)
fördomar: Jodå, jag är ganska säker på att jag vet vem du är. Och nu har jag läst och hur exakt skulle det ändra det jag skrev ovan? Du anser att jag har fördomar. Ja, alldeles säkert. Men hur menar du att det jag skrev om har med fördomar att göra? Dom var/är ju bevisligen invandrare, och dom är ju representerade ganska kraftigt på många ställen i vårt land där oroligheter är. Har jag fel i det? Är det en fördom eller faktum? Har jag sagt att svenska ungdomar inte bråkar? Har jag sagt att jag är rädd för reaktioner när jag skrev detta ordet? Jag var helt inne på att det skulle vara någon/några som skulle tycka att jag är rasist, man har ju in detta landet inte längre rätt att prata/känna/undra något om denna situationen här på ord utan att just bli klassad som det. Blir denna situationen bättre av att den trycks ner och får puttra under utan hos medborgarna eller skulle det kanske vara bra om detta var en fråga som togs upp öppet? Så alla inblandade, även invandrargrupperna, inser att det är många som börjar reagera och att det reflekterar negativt på många när enstaka eller få utmärker sig på detta sätt? Jag undrar hur stor procent av de som invandrar och är vuxna och kommer hit och jobbar med rimlig lön och blir vinstaffärer för oss, som du kallar det? Den familjen jag känner nära dom är 11 personer om jag inte räknat fel och där jobbar inte en enda av dom, utan pojkarna i 20+ åldern är på eviga praktikplatser som bara byts ut allt eftersom dom missköter sig.

Vi har en flyktingförläggning i en av städerna nära och den är tämligen full, grannarna har inbrott (bla en av mina väninnors mamma fick inbrott i förra veckan och ALLT i hela huset var slängt ner på golvet. Allt dom stal var 1500:- i svenska pengar men det lär ta lång tid att få ordning igen..) stup i kvarten och jag har svårt att se att en större procentandel av de som bor där lär hoppa ut i några jobb inom den närmaste framtiden, för det FINNS INGA JOBB! Ett vanligt jäkla jobb på McDonalds har ju över 1000 sökande. Men visst 17 finns det fantastiska människor som kommer hit som flyktingar, högutbildade och bra människor. Men det är ju inte precis dom som springer och rånar unga killar på stan..

Tulo: (4 nov 2013 19:22)
Jösses, inser att jag är himla trött när jag läser min kommentar ovan.. Tusen fel precis överallt, men du/ni kanske fattar ändå.

fördomar: (4 nov 2013 19:37)
Om jag skriver att du inte vet vem jag är så är det för att du inte gör det. Och jag har inte kallat dig rasist. I övrigt lägger jag ner nu, det känns inte som om vi kommer någon vart och du har ju dessutom uttryckligen bett mig sluta läsa dig.

Tulo: (5 nov 2013 08:12)
Ja, det vore jag tacksam om du gjorde. Och vad gäller "i övrigt" så kommer vi ju ingen vart för att du plötsligt inte har något att säga. Jag antar att din önskan är att ge skenet av att det jag skriver är så otroligt dumt eller liknande så det är inte värt din tid att ens försöka få dumma mig att förstå.. Funkar sådär! Men vissst, sluta gärna läs mig. Och jag tror jag har ett väldigt bra hum om vem du är, du är ju inte precis ny här, och på det sätt som du skriver känns igen.

ex-nära: (5 nov 2013 14:03)
Det är inte mig du far efter, väl Tulo?

Mini: (5 nov 2013 14:36)
Far efter?

ex-nära: (5 nov 2013 14:55)
Tulo verkar tro att "fördomar" är någon som varit i dispyt med henne tidigare, vilket jag har varit.

Althea: (5 nov 2013 15:28)
Far efter. Är det svenska eller dialekt? Jag använder det själv men vissa saker tror jag är svenska fast det är dialekt. Som Goxiken vilket jag trodde var svenska, men tydligen heter den fågeln lavskrika på svenska.

fördomar: (5 nov 2013 15:46)
Du vet inte vem jag är. Du får förvisso gärna fortsätta tro att jag ljuger, men du har fel. Och det stämmer, jag har inte mer att säga. Det jag ville säga har jag sagt, och det verkar inte gå in ö h t. Alternativt anser du att det jag skriver bara är taget i luften i syfte att provocera dig - din tilltro till mig verkar ju överlag helt obefintlig. Känns lönlöst. Vi kan säga att du vann, om du vill. Du vann!

Tulo: (5 nov 2013 19:19)
Nej, ex-nära.. Det var inte dig jag for efter, och helt ärligt kommer jag inte ihåg vad vi dispytade om..? Tror far efter kanske är dialekt.

Skriv en kommentar:
Namn:

Kommentar:

Tipsa en vän om detta ord:
Vännens e-postadress:

568 ord
» Profil
» Prenumerera
» RSS
» Ge Tulo en ros

Tulos senaste Ord

» Mitt år i backspegeln.
28 dec 2023 08:51
» På torsdag bär det iväg..
13 aug 2023 12:17
» Husbil och funderingar.
7 jun 2023 10:58
» Hur svårt ska det vara?
2 dec 2022 23:39
» Han som jobba på NASA..
8 jun 2022 23:19
» En sista natt.
8 aug 2021 01:03
» Varför är jag rädd?
15 jul 2021 22:03
» Dos 1 -check.
20 maj 2021 11:02
» Snart vet jag.
11 maj 2021 20:59
» Hej mitt i natten.
1 maj 2021 00:31

Dagens namn: Olaus, Ola
:: reklam ::