vad är ord? | s:info | SP | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

Tintomara

Oskuld eller arsenik

24 nov 2008 20:40
Nu hoppas jag att ni låter bli att läsa här, ni som stör er på min arrogans och attityd och allt vad det var. Det gör ni väl för den delen inte annars heller, hoppas jag.För nu tänker jag ta bladet från munnen om ett och annat, och det kan nog upplevas negativt av en del.

Oskuld, var det, ja.
Jag trodde att det begreppet var förpassat till den hisoriens avskrädeshög där det hör hemma. Det är en otäck kvarleva från den allra värsta patriarkalismen. Det sitter ingen liten köttslamsa över slidans ingång, enligt läkarna. Själv är jag ingen läkare, så jag får tro på dem.
Jag tycker förvisso inte att det ligger något bra i att ha sex hur som helst med vem som helst. Promiskuitet ser jag inte som något positivt. Men därifrån till att "spara sig för den rätte" är steget långt. Stackars "den rätte"! Hur kul är det att ha sex med en oskuld? (Ja, det vet jag ju inte heller, för det har jag aldrig haft!)
En del som vill "spara sig" gör en del andra saker som inte påverkar (den fiktiva) mödomshinnan men som inte direkt kan förknippas med begreppet oskuld, om man med det menar oerfaren. Oralsex, analsex etc.
Oskuldsbegreppet är ett påfund av manssamhället för att hålla kvinnorna på plats, hindra deras sexualdrift och förhindra att egendomar ärvs av "gökungar" vilket skulle kunna hända om en brud inte var orörd på bröllopsnatten. (Att hon skulle kunna tumla runt i höet med drängen efter bröllopsnatten föll dem väl inte in.)
Så ja, jag tycker det är löjligt och beklämmande när "oskulden" framställs som nån fantastisk gåva som ska tilldelas någon lycklig gosse. Och det verkar ju inte ha gått så bra heller... för vissa somliga. Så kanske det vore bättre att tänka om och ändra inställning?
I andra länder/kulturer förekommer kvinnlig omskärelse, som ni kanske vet. Det har inte gått så längt här, som väl är, men det är samma anda det hadlar om. Kvinnans "renhet" som ska skänkas till mannen. Det får mig spyfärdig.

Arsenik, då?
Jo: jag tänker inte falla till föga för något Jag tänker säga vad jag tycker, när jag känner att det behövs.
Fortfarande vill jag inte såra någon. (Men att höra andras åsikter tycker jag man får tåla - det gör jag.) Att kalla det arsenik är väl att ta i - det var bara en hänsyfting till Almqvist, och en varning kanske för de känsliga.



Tillbaka till sidans topp
Pusha
««[bläddra]»»

Kommentarer


astrud: (24 nov 2008 21:47)
men även om man har en "modern syn" på sex och håller med dig om det du skrivit ovan om oskuld behöver inte det på något vis motsäga att man, första gången man har sex, vill ha det med någon man litar på och som man inte känner sig lurad av - och det oavsett hur gammal man är och om man levde på 1800-talet eller i dag. och om man således inte känner för att ha sex bara för sakens skull utan väntar tills man är riktigt kär i någon, någon som man känner sig trygg med, och den personen sedan lämnar en strax efter att man har haft sex. är det då så märkligt att man känner sig lurad, sviken, ledsen?

Tulo: (24 nov 2008 23:43)
Nej, det är inte konstigt att man känner sig lurad och sviken.. Men eftersom personen inte blev sviken förrän efter faktumet så ändrade det väl inte första gången.. Den var ju redan över liksom..

Tinto, jag håller med dig!! :-)

Ma: (25 nov 2008 00:04)
tulo: du menar att det inte ändras alls hur den där första gången kändes, när man får veta att den andra inte alls var kär i en och dumpar en direkt efteråt? jag -frågar- här, för att inte råka ut för feltolkningsproblemet...

vis: (25 nov 2008 07:58)
Tinto>> Finns det, enligt dig, något som ursäktar en vilja att "spara" sin oskuld? Eller får alla motiv dig att vilja kräkas?

vis: (25 nov 2008 08:53)
Kommentaren ovanför är inte skriven utav mig, någon har visst lånat mitt namn. Men jag är också lite nyfiken på svaret.

För övrigt håller med om att synen på (kvinnlig) oskuld är en otäck kvarleva från den allra värsta patriarkalismen. Men eftersom det är ett synsätt som just lever kvar påverkar det fortfarande mångas uppfattning. Och även om man förnuftsmässigt tycker att det är ett förkastligt synsätt kan man väl ändå reagera på ett annat sätt känslomässigt? Förnuft och känsla går knappast inte alltid hand i hand.

Sen blev jag lite nyfiken på varför du inte ser promiskuitet som något bra i sig. Har du lust att utveckla?

Tintomara: (25 nov 2008 09:58)
Hinner inte nu, men när det lugnat ner sig lite på jobbet så.

Tulo: (25 nov 2008 16:21)
Det klart att man känner sig sviken, men förmodligen hade inte personen en baktanke i stunden att han nu skulle ha sex med henne för att sedan dumpa henne. Det blev väl förmodligen andra saker som gjorde det..

Och då är behöver man ju inte se tillbaka med massa känslor som inte fanns där när det ägde rum. Man kan ju skilja på äpplen och päron,eller?

Monchichi: (25 nov 2008 17:54)
tulo> men du beskyller digsjälv för att din kisse dog. Du kunde ju inte veta att just den eftermiddagen/kvällen att du då borde ha låst dörren. Efteråt undrade du varför du inte gjorde det. Oavsett händelse är det mänskligt att vilja ha saker och ting ogjorda för att det för stunden gör ont.

Tintomara: (25 nov 2008 19:08)
Nu har jag en liten stund, sen måste jag rätta engelska provet, (hör du det Tinto, du måste få det gjort idag!!!)
så jag ska försöka svara på hur jag menade om promiskuitet.
Med det menar jag när människor har sex med i stort sett vem som helst utan att ta hänyn till omständigheterna, utan att bry sig om vad som händer sedan eller om man sårar någon annan. Ja, och så måste det nog hända rätt ofta, om man hoppar i säng med någon lite oplanerat vart tredje år eller så är man väl inte direkt promiskuös.
Och varför det inte är bra? Jo, man ställer sig utanför de normala moralreglerna som samhället för övrigt har, och det kan skapa ett utanförskap, dåligt rykte mm. Det är den socíala biten. Sedan medför det större risk för otrevliga sjukdomar - kondom hjälper ju inte mot allt. Och känner man inte partnern så vet man ju inte alls vad h*n har i den vägen.
Dessutom är man i ett utsatt läge (som kvinna) om man klär av sig (åtminstone en del av) kläderna och blir intim med någon okänd. Det var den fysiska biten. Sen har vi den psykiska biten. Jag vet faktiskt inte - eftersom jag själv inte är särskilt p. så kan jag förstås ha fel - men jag undrar om det inte påverkar psyket negativt också? Om man inte tycker att det är nån större skillnad på sex och att t ex dansa eller paddla kanot, så försvinner väl lite av magin? Och kanske man anser det så lite värt att man inte tycker det gör något att hoppa i säng med andras karlar heller, vad vet jag. Och där har vi den moraliska biten. Att man altså ska försöka leva så att man inte skadar andra (eller sig själv).
Men var och en får väl bli salig på sin tro.
Och jag förstår visst att man inte vill ligga med vem som helst. Och att man behöver vara trygg med den som det ska hända med första gången. För det är som att föda barn, man kan läsa om det och se bilder och filmer, men innan man varit med om det vet man faktiskt inte vad det handlar om helt och hållet.
Jag vänder mig inte mot sparandet som sådant, bara mot att det ska ses som värdefullt i sig.
Äh. Jag vet inte om det blev så mycket klarare. Jag tycks ha väldigt svårt att göra mig förstådd för en som lever på det...
när just det. Eftersom jag gör det hela dagarna finns inget kvar när jag sitter här och knattrar på tangenterna.
Det är ju en himla tur att det går bättre IRL, för himmel så jobbigt det vore att ha så ansträngda relationer till familj, vänner och kollegor etc. som det då skulle bli!
Nu - rättepennan!

Tintomara: (25 nov 2008 19:15)
Nu blev det fel ialla fall! Jag vet itne óm det är min dator eller webbsidan, men rätt som det är när jag ska ändra någonting (jag skriver slarvigt så jag måste alltid ändra en massa) så blir mer markerat än vad jag tänkte och så försvinner det.
Alltså, i stället för "när just det" ska det stå "Men det är väl just det".

Skriv en kommentar:
Namn:

Kommentar:

Tipsa en vän om detta ord:
Vännens e-postadress:

Tintomara
705 ord
» Profil
» Prenumerera
» RSS
» Ge Tintomara en ros

Tintomara har skrivit om

Skola och Jobb död sjukdom Utmaning Husdjur resa Dator Jobb hälsa Personligt

Tintomaras senaste Ord

» Muslimer
13 aug 2017 00:57
» Anemi
12 maj 2017 23:59
» 😥
7 aug 2016 22:09
» Tiden går
24 jul 2016 10:28
» Karma?
23 maj 2016 15:51
» Saknad
22 mar 2016 00:34
» So shoot me
29 feb 2016 18:14
» Men...
25 feb 2016 11:22
» Årslista 2015
4 jan 2016 17:27
» Här är jag.
30 nov 2015 00:16
» Åren går
3 okt 2015 14:06
» Inget viktigt
21 sep 2015 02:09
» Dag och natt
5 sep 2015 00:43
» Det här med sorgen
9 aug 2015 22:48
» Helvetet
21 jul 2015 16:28

Dagens namn: Gudrun, Rune
:: reklam ::