Princess
Min yrkesroll just nu?
20 mar 2012 11:12Om jag rättar prov för att avlasta mina "kära" svensklärarkollegor, och för att det är just en del av min tjänst, att avlasta dom den här terminen, ska dom ifrågasätta min rättning då? Jag kan inte tänka mig något mer rättvist än att jag rättar dessa prov, eftersom det är elever som jag enbart har namn på, inget ansikte. Det är namn på papper som har skrivit proven för mig, jag har ingen förkunskap och ingen förväntning. Vet inte om det är en ansett duktig elev som har skrivit provet eller någon som inte brukar visa sig så framåt.
Och jag rättar ju dessa jävla prov för att hjälpa till. Och jag har erfarenhet, flera års längre erfarenhet än dom andra två. Och jag följer betygsmatriserna och tolkar "eleven gör nyanserade och välgrundade reflektioner" så som JAG anser att nyanserat och välgrundat är. Det är svårt att få A på en kurs idag. Jättesvårt.
Sen lämnar jag tillbaka dom 120 proven och det enda för dom andra två lärarna att göra är att föra in omdömet i elevernas matriser (jag är så trött på ordet "matris").
Vad händer? Jo, istället för att lita på min bedömning så kollar dom igenom varenda jävla prov, höjer några betyg och säger till mig att "ja, jag kanske är lite snällare än du i bedömningen, det ÄR ju trots allt en tolkningsfråga." "X är ju faktiskt alltid duktig, jag är så förvåndad att han/hon bara har fått C, du kanske kan kolla igenom den här klassen igen". Vadå kolla igenom klassen igen??? Ska jag kolla igenom mina egna bedömningar igen för att höja dom eller vadå? Jag blir stött och ledsen av att dom säger så till mig. Och förresten, hur mycket avlastad blir man när man ändå går igenom alla prov efter rättning, när man lämnade ifrån sig rättningen för att bli avlastad?? Jag fattar att man vill kolla igenom själv och sånt, men hallå?
Eller är jag bara fånig? Men jag har ju lagt ner många många timmar på deras rättning, och dom kollar ändå igenom själva, varför skulle då jag göra det från början???