vad är ord? | s:info | SP | ordbok | prenumerera | humör | besökande ord | secretspot | sök | hjälp | logga in

norrakvarken

manna från himlen

6 maj 2016 21:55
Vi har inte varit så samspelta sedan lillings första magsjuka. Då när vi i sömnen välte henne åt sidan i vår säng när hon kräktes. Den ena torkade av henne & den andra bäddade med ren handduk under henne. En gav henne vatten & den andra smekte hennes kind. En hel natt. 2 hela nätter. I sömnen. & sen kom den där psjukan & sen blev jag förvirrad&förälskad. Men i onsdags tittade vi alla tidtabeller & laddade alla resekort. Räknade bakåt & ställde väckarklockan. & i torsdags åt vi frukost som planerat, väskorna var packade i hallen. Vi handlade reskost på lilla konsum innan vi hoppade på trean till resecentrum & lät barnen välja varsin tidning på pressbyrån. Satt på en bänk i solskenet på perrongen & klev på tåget när det kom.
& i Göteborg köpte jag dygnskort & vi tog nian till Stigbergstorget som ingenting. Min faster bjöd oss på lasagne i sin mysiga lägenhet & barnen fick pyssla i hennes vackra ateljé. Vi gick en promenad i Majorna & alla träd hade slagit ut & fåglarna kvittrade. Solen var varm & det var fint att få gå bredvid fastern som är en urskog av fräknar & den bekanta rösten & rötterna i Regnas björkhängen & sjöglitter & klafsiga åkrar & torra tallbarrsstigar. & nån hade hängt vimplar mellan några träd, lagt en matta över 2 pallar & ställt ut förstärkare. Nån spelade gitarr, nån saxofon & nån sjöng. Så vi stannade, satt på en bänk medan barnen klättrade i körsbärs- & valnötsträden. Lyssnade på musiken & jag höll i hans hand & det fanns bara den här majkvällen som en present.
Han nattade barnen på Bangatan & jag såg en film med fastern & hon sprudlade så mycket om hur mycket hon tyckte om den. & när vi vaknat & ätit frukost klättrade vi upp för Masthuggsberget & tittade på.utsikten & inlandsisens räfflor. Åt manna från himlen & barnen plockade blommor till oss.
& sen tog vi elvan tillbaka, lika mycket som ingenting. Hoppade på lysekilsbussen & hittade hotellet. Jag betalade & vi gick till pizzerian på andra sidan torget. En stor trut på ett bord & en glassfet gråsparv på ett annat. Jag höll hans hand & han gjorde grimaser, så jag skrattade. Vi tog en promenad längs vattnet. Klättrade upp på klippan bredvid kallbadhuset. Barnen fnittrade åt nakenbadarna. & vi skrattade åt att de fnittrade. Vi tänkte på Viveca Lärn & solen sken & barnen fick leka i en lekpark utanför Havets Hus & jag krånglade in fingrarna i hans vit-&-svart-prickiga skjorta & fick dåndimpen. Imorgon ska vi fika på Janssons katt & besöka Havets Hus & kanske ta en båt till Skaftö.
Så det blir en sån fin semester, fastän vi fått ett klaustrofobiskt hotellrum & att det pågår världens väsnigaste kalas i salen precis ovanför vår lilla skrubb till rum.
Jag ska läsa Torgny Lindgren & vila mina ben mot hans höft.